Jak rozpoznać depresję? Jakie są objawy depresji?

Już co czwartego Polaka dotykają problemy natury psychicznej. Wielomiesięczny stres, towarzyszący w czasie przeciągającej się pandemii z całą pewnością pogorszy i tak już niepokojącą statystykę.

depresja

Depresja to stadium chorobowe, pierwszym objawem jest przewlekłe zmęczenie psychiczne i fizyczne. Zmęczenie, którego nie da się wyeliminować odpoczynkiem lub inną próbą regeneracji, zmęczenie któremu ulgi nie przynosi sen, ani kilka dni wolnych od pracy czy szkoły.

Powołując się na badania Zespołu ds. Walki z Depresją, pracującego przy Ministerstwie Zdrowia, dowiemy się że jeszcze przed wybuchem kryzysu wywołanego światową epidemią COVID-19, na depresję chorował co dziesiąty dorosły Polak.

Jakie są pierwsze objawy depresji?

Zdaniem psychologów, niepokojącym sygnałem są zaburzenia snu które utrzymują się kilka tygodni, objawia się to bezsennością lub brakiem utrzymania długiego regenerującego snu, jest to typowy objaw dla stanów depresyjnych. Kolejne typowe objawy depresji to różne silne emocje, które są nad wyraz spotęgowane i nie współmiernie do zaistniałej sytuacji. Emocje które długo się utrzymują. Do takich emocji możemy zaliczyć niepokój, lęk, drażliwość, smutek, wybuchowość i złość. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na sygnały ze strony ciała, np. problemy żołądkowe, bóle głowy i inne niewyjaśnione dolegliwości.

Depresja pracownika

Depresja to choroba która wymaga profesjonalnej pomocy psychologicznej. Pracownik ma prawo do zwolnienia i pobierania zasiłku chorobowego do 182 dni. Świadczenie chorobowe stanowi wysokość 80 procent wynagrodzenia.

Depresja pracownika często jest niedostrzegana, a jak już zostanie zauważona to jest mylnie interpretowana przez przełożonych. Istnieje dosyć powszechne przekonanie że złe samopoczucie pracownika, to wypadkowa która może zaburzyć kondycję psychiczną (tym samym wydajność) pracownika góra na jeden, dwa dni. Nic bardziej mylnego, motywowanie pracownika zmagającego się z depresją, do bardziej wydajnej pracy, zwrotami typu: "ogarnij się", "wyśpij się porządnie", "weź się w garść", może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego, a dodatkowa presja może pogłębić stan choroby.

Jak możesz pomóc bliskiej osobie zmagającej się z depresją, oto kilka wskazówek:

  1. Zapytaj bliską osobę jakiego wparcia od Ciebie oczekuje, pomoc musi być dopasowana do potrzeb osoby zmagającej się z chorobą, tylko taka pomoc ma sens.
  2. Musisz wiedzieć że depresja to poważna choroba z którą chory sam sobie nie poradzi, potrzebna jest pomoc lekarza specjalisty, potrzebna jest również grupa wsparcia osób bliskich i znajomych, watro zbudować wokół chorego z pomocą zaufanych osób taki zespół.
  3. Zaproponuj pomoc w prostych czynnościach dnia codziennego: np. w zakupach, wyprowadzaniu psa czy w opiece nad dziećmi. Osoby w depresji często są przytłoczone ilością obowiązków. Pamiętaj, to ma być pomoc, a nie wyręczanie w codziennych zadaniach.
  4. Nakłaniaj chorą osobę do wykonywania prostych codziennych aktywności, rób to w sposób subtelny bez dużej presji i nachalności.
  5. Nie krytykuj chorego z powodu depresyjnego zachowania. Powstrzymaj się od komentarzy odnoszących się do poczucia wartości osoby chorej. A także nie próbuj na siłę uszczęśliwiać chorego, np. nie przekonuj chorego do brania udziału w życiu towarzyskim.
  6. Zadbaj o swoje emocje, zadbaj o siebie, umów się ze znajomymi, wybierz się na weekend za miasto, uprawiaj sport, itp.

Pomoc psychologiczna przez telefon

Cierpisz na depresję potrzebujesz informacji i pomocy? Skontaktuj się z Fundacją Itaka i skorzystaj z Antydepresyjnego Telefonu Zaufania. Więcej informacji znajdziesz na stronie - stopdepresji.pl.


Jak walczyć ze stresem?

Ruch to zdrowie nie tylko fizyczne ale i psychiczne, aktywność ogranicza w organizmie poziom kortyzolu (hormonu stresu), dodatkowo aktywność fizyczna zwiększa poziom endorfin, które wywołują uczucie zadowolenia i szczęścia. Uprawiając sport przez 30 minut w ciele zachodzą reakcje które pomagają w walce ze stresem. Pamiętaj, w trakcie aktywności organizm należy doprowadzić do wzmożonego wysiłku, który polega na szybszej pracy serca, 120-180 uderzeń na minutę.

kobieta uprawia jogging w mieście

Oprócz sportu, warto wykonywać ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Jednym ze sposobów jest rozciąganie w powolnym tempie. Ćwiczenia nie tylko pomogą uspokoić nerwy, ale też pomogą rozluźnić spięte mięśnie.

Skutecznym i stosowanym od stuleci sposobem na uspokojenie nerwów są napary ziołowe, działają jak balsam. Właściwości wyciszające nerwy wykazuje melisa, waleriana, lawenda i chmiel.

Stres może być potęgowany poprzez niedobór konkretnych minerałów w codziennej diecie. Aby zapewnić stabilizację emocjonalną, niwelując maksymalnie niekorzystne skutki zdenerwowania, warto układać jadłospis tak aby w nim nie brakowało produktów bogatych w następujące składniki:

  1. magnez
    — gorzka czekolada, migdały, kasza gryczana, płatki owsiane, banany, warzywa strączkowe
  2. potas
    — pomidory, banany, awokado, biała fasola, suszone owoce
  3. cynk
    — migdały, zielony groszek, fasola, kakao, olej lniany, pestki dyni, orzechy nerkowca
  4. wapń
    — ser, mleko, rośliny strączkowe, zboża, żółtko jaj, kalafior
  5. kwasy tłuszczowe Omega-3
    — olej lniany, ryby morskie, orzechy włoskie
  6. witaminy z grupy B
    — wątróbka, mięso, rośliny strączkowe, orzechy, ryby, szpinak, awokado

Słońce lekarstwem na stres. Okazuje się że niedobór witaminy D potęguje stres, może przyczyniać się do braku dobrego nastroju co w konsekwencji może prowadzić do depresji. Dlatego tak ważna jest suplementacja witaminy D, głównie w tych miesiącach, w których nie możemy eksponować ciała na promienie słoneczne.

Wyciszenie przed snem. Stres ma ogromny wpływ na sen i na jakość odpoczynku w trakcie snu. Dlatego tak ważne jest odpowiednie spożytkowanie czasu przed samym snem, które polega m.in. na odcięciu się od różnego rodzaju silnych bodźców i wyciszeniu myśli. Warto odłożyć wszystkie urządzenie które są źródłem niebieskiego światła (telefony, laptopy, tablety, telewizory). Do ręki przed snem lepiej wziąć książkę, posłuchać relaksacyjnej muzyki, sięgnąć po napar ziołowy.

Długotrwały stresu i wpływ na zdrowie

Długotrwały stres może doprowadzić do różnego rodzaju dolegliwości oraz prowadzi do rozwoju szeregu chorób. Skutkiem długotrwałego stresu mogą być:

  1. problemy z układem pokarmowym, wrzody żołądka, zgaga
  2. choroby serca i układu krążenia np. nadciśnienie tętnicze
  3. znaczne obniżenie odporności
  4. depresja i zaburzenia psychiczne
  5. choroby nowotworowe
  6. choroby kręgosłupa
  7. choroby autoimmunologiczne
  8. cukrzyca

Komentarze

Treść komentarza*:
Podpis:
 
= (Antyspam / Oblicz)  


avatar2021-04-19   pati
ja od siedzenia w domu mam już częste bóle głowy, podwyższone ciśnienie, bóle pleców, ogarnia mnie niemoc
avatar2021-04-07   Ola
Praca Online w różnych dziwnych pozycjach np. półleżąca, oooo na tym ucierpiało moje zdrowie fizyczne i psychiczne, jeszcze większa waga, ciśnienie krwi też jakieś wysokie, zły sen, ból pleców. Mówię stop, zaczęłam ćwiczyć, polecam zacząć od przysiadów, zamówiłam sobie na allegro gumy do ćwiczeń, i codziennie też maszeruję 7km. Już zauważam znaczną poprawę, głowa nie jest taka ciężka, plecy już nie bolą, lepiej się oddycha i śpi. Moja recepta to dużo ruchu i pozytywne myślenie! I w pracy chociaż Online ale zauważyli poprawę.
avatar2021-03-31   Edyta
Ostatnio czytałam artykuł o psychologii pozytywnej. Ten przedmiot już jest wykładany na Yale w USA. Przydałoby się coś na wzór tego z Yale w PL.
avatar2021-03-26   taka
mam chyba wszystkie objawy depresji !
avatar2021-03-24   agata
dziękuje, świetnie wytłumaczone, jak się nie wezmę za siebie to padnę, zaczynam po obiedzie !
avatar2021-03-22   higienistka stomatologiczna
Mam coraz więcej pacjentów ze startymi zębami, to wynik zaciskania i zgrzytania zębami w nocy, to wynik stresu.

EKASA © 2021